In plaats van 180 stoelen perst easyJet nu 186 zitplekken in zijn nieuwe Airbus A320-toestellen. Cabines raken steeds voller, maar Ryanair is nog altijd kampioen inschikken.
De site Quartz haalde de maatregel van easyJet uit de halfjaarcijfers die de prijsvechter dinsdag publiceerde. Volgens vliegtuigbouwer Airbus zullen de stoelen niet smaller worden. Wel sneuvelt er een toilet, om een ander toilet beter toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.
Airbus gaat nog een stapje verder met de A320neo, schreef de Daily Telegraph begin april. Het nieuwe toestel van Ryanair moet eind 2016 op de markt komen.
In maart kreeg Airbus toestemming van het Europese Agentschap voor Luchtvaartveiligheid om 15 stoelen extra in de nieuwe A320neo te proppen. De capaciteit komt daarmee op 195 man. De ‘seat pitch’ — de ruimte tussen een stoel en hetzelfde punt op de stoel daarvoor — zou weleens op 68,5 centimeter kunnen uitkomen op de A320neo. Ryanair hanteert nu 76 centimeter.
Kostenbesparing
EasyJet verwacht met 186 stoelen aan boord naar eigen zeggen per stoel een kostenbesparing van 2 procent te bereiken. Al met al wordt de bewegingsruimte in de lucht steeds minder. Want op verzoek van die andere prijsvechter, Ryanair, gaat ook Airbus-concurrent Boeing tot het uiterste.
De Boeing 737 MAX 200, die in 2017 in bedrijf moet gaan, komt er speciaal op verzoek van Ryanair. Het serienummer verraadt de ontstaansgeschiedenis. Toen Ryanair in december 100 exemplaren van de 737 bestelde, had de maatschappij een opmerking. Of de 189 stoelen op de bouwtekening er geen 200 konden worden.
Kleiner toilet
Per jaar levert het nieuwe toestel Ryanair een omzetstijging van 1 miljoen euro per jaar op, onthulde topman Michael O'Leary. Op de 737 MAX 200 komen kleinere toiletten en de kombuis wordt ook ingekrompen -- niet zo'n probleem, omdat Ryanair voornamelijk broodjes en snacks verkoopt aan boord. Door alle extra mensen moeten er extra nooduitgangen op de toestellen komen -- dat geldt ook voor de Airbus.
O'Leary had zoals gewoonlijk geen scrupules. "Ik hoop dat dit snel leidt tot een nieuwe Europese prijzenoorlog in de komende tien jaar”, aldus de CEO van Ryanair.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl